Leírás
A Konzulsakk szabályai
A figurákkal a hagyományos sakk szabályai szerint lehet lépni, de a játék a klasszikus sakktól két fő dologban tér el.
1. A Konzulsakkban a 10x8-as táblán színenként két-két figurapárral, a Konzullal bővül a bábukészlet. A Konzul korlátozott formában egyesíti a vezér, a bástya, a futó és a huszár játékmódját is. Függőlegesen, vízszintesen, és átlósan 4-4 mezőt léphet, de ezekbe a lépésirányokba, akár át is ugorhat egy vagy maximum két saját, vagy ellenséges figurát, illetve az érkező mezőn leütheti az itt lévő ellenséges figurát. A világos konzulpárt az alapállásban a vezér mellé d1-re, illetve a király mellé g1-re kell helyezni, a sötét konzulpár pedig d8, és g8 mezőkön áll.
2. A sáncolás is eltér a klasszikustól, bár ugyanúgy, mindkét irányban lehetséges. Sáncolásnál a király a bástya felé haladva tetszőleges mezőre kerülhet, ahogy a bástya is a király túloldalán tetszőleges mezőre helyezhető.
KONZUL-SAKK játékszabály
A KONZUL sakkra a klasszikus sakkszabályok vonatkoznak új szabályokkal kiegészítve.
ALAPÁLLÁS
a1, a8 mezőn áll a bástya
b1, b8: Huszár
c1, c8: Futó
d1, d8: Konzul
e1, e8: Vezér
f1, f8: Király
g1, g8: Konzul
h1, h8: Futó
i1, i8: Huszár
j1, j8: Bástya
ÚJ FIGURA a KONZUL
A KONZUL, mint új játékfigura korlátozott formában egyesíti a vezér, a bástya, a futó és a huszár játékmódját is. Függőlegesen, vízszintesen, és átlósan 4-4 mezőt léphet, de ezekbe a lépésirányokba, akár át is ugorhat egy vagy maximum két saját, vagy ellenséges figurát, illetve az érkező mezőn leütheti az itt lévő ellenséges figurát.
A Konzul tehát úgy lép, mint a Vezér: függőlegesen, vízszintesen és átlósan, de hatóköre korlátozott. Léphet egy, kettő vagy legfeljebb három mezőre. Ezen kívül a Konzul a megengedett lépés irányában és hatókörében átugorhat egy, vagy közvetlenül egymás mellett, vagy mögött álló két sakkfigurát is, legfeljebb a harmadik üres mezőre ugorhat, vagy leütheti a harmadik mezőn álló ellenfél figuráját. A Konzul minden sakkfigurát átugorhat, az ellenfélét és a sajátját is. Ez alól a saját királya sem kivétel. Hatáskörében és lépésirányában az ellenfél királyának sakk-mattot adhat. A sakk és matt egy vagy két egymás mellett vagy mögött álló sakkfigurán keresztül is érvényesül, függetlenül attól, hogy saját vagy az ellenfél figuráin keresztül valósul meg. Lényeg, hogy a Konzul és a Király között egy vagy legfeljebb két sakkfigura van. Az viszont nem sakk vagy matt, ha lépésirányban és hatáskörben a Konzul és a Király között egy üres mező és csak egy figura van. Ebből a szempontból mindegy, hogy az üres mező a Konzul előtt, a játékfigura a Király előtt, vagy fordítva, az üres mező a Király előtt, a figura pedig a Konzul előtt áll.
A KONZUL nyitólépései
Megnyitáskor a világos Konzul függőlegesen és átlósan az előtte álló gyalogokon keresztül a b3, d3, f3, e3, g3, i3 mezőkre ugorhat.
Új játékmód a KONZUL sakkban: sáncolás
A sáncolás szabályai hasonlóak, csak a variációs lehetőség kettő helyett nyolcvanhét.
A sáncolás annyiban tér el a klasszikustól, hogy bár ugyanúgy, mindkét irányban lehetséges, de sáncolásnál a király a bástya felé haladva tetszőleges mezőre kerülhet, vagyis világos király rövidsánc esetén f1-ről g1-re, vagy h1-re, vagy i1-re is helyezhető, majd a bástya léphet egészen akár a1-re is, ha például már az a1 bástya onnan korábban elkerült. Ugyanígy hosszúsáncnál a világos király f1-ről e1-re, vagy d1-re, vagy c1-re, vagy b1-re is helyezhető, a bástya pedig a király túloldalán, szintén tetszőleges mezőre, egészen j1-re is léphet, ha például már a j1-bástya onnan korábban elkerült. Ugyanilyen módon sáncolhat sötét is.