Nakamura és a mesterséges intelligenciát imitáló sárkánygyík összecsapása

Nakamura és a mesterséges intelligenciát imitáló sárkánygyík összecsapása

A Komodo legújabb verziója fura előnyadásos partikat is bevállal.

Amióta az Alpha Zero verhetetlennek bizonyult az egyik legjobb mai sakkprogram számára, azóta a Komodo sakkprogram fejlesztői új prodzsektbe kezdtek. Az Alpha Zero-ban meglevő monte carlo keresési algoritmust adaptálták a saját programjukba. Ez még nem a mesterséges intelligencia, viszont egy nagy lépés abba az irányba. Nekünk, mint sakkozóknak egy újfajta sakkozási élményt nyújt azáltal, hogy sokkal emberszerűbben játszik. A keresés lényege, hogy míg a hagyományos programok sakktudással bíró kiértékelő függvényt használnak, addig az új algoritmus nyerési valószínűségekkel dolgozik.

A kommersz sakkprogramoknak ez az új válfaja még nincs azon a szinten, ahol a jól megszokott alfa-béta keresési algoritmusosak vannak, ezért érdekes lehet egy ember – gép párviadal. Hikaru Nakamura részvételével ez meg is fog történni! Most 17.-én vasárnap szembe fog nézni a Komodo sárkánygyíkkal, amely az elérhető monte carlo keresési algoritmusú sakkprogramok között egyértelműen a legerősebb. A Komodonak 20 ilyen algoritmust használó erősségi szintje van. Nakamura mind a 20 ellen játszani fog szép sorjában. 5 perces villámpartik lesznek 5 másodperces lépésenkénti plusz idővel, és Hikaru lesz mindig világossal. A Komodo 9 lesz az ellenfele. Kíváncsiak vagyunk, hogy meddig fogja tudni megverni majd.

Utána következik az igazi élvezet. Színre lép ugyanis a Komodo legújabb (12+) monte carlo verziója, és fura kis előnydásos partikat játszik majd Nakamura ellen.

Az első csak egy gyalog és egy tempo előnnyel zajlik majd:

A második már cifrább, ugyanis Nakamura az egyik gyalogja helyett lovat kap:

És a harmadik egy talán soha nem látott előnyadás, amikor a világossal játszó Komodo Monte Carlo minden tisztje helyett lovat kap, míg Nakamura lemond a két lováról. Ha kiszámoljuk, akkor világos 7 lova 7 x 3 = 21, míg sötét tisztjei: 2 x 5 + 2 x 3 + 9 = 25, vagyis Nakamura komoly előnnyel indul. De vajon a lovak ilyen özöne, úgy hogy sötét nem is tud lovat felvonultatni ellenük, mire vezet? És különben is, ember legyen a talpán, aki 7 ellenséges huszár mozgását egyszerre áttekinti!

A játszmák itt lesznek követhetőek (e sorok publikálásakor még nem él a link): http://www.chess.com/TV%20