AlphaGo a világ (legjobbja) ellen

AlphaGo a világ (legjobbja) ellen

Májusban a Google DeepMind AlpghaGo mesterséges intelligencia programja a világranglista éllovas gójátékosával Ke Jie-vel fog játszani.

Egy évvel korábban Lee Sedol-t már legyőzte. Akkor sokszor meglepte a gójátékosokat olyan lépésekkel, amelyekre azok azt mondták, hogy gyönyörű, de nem illik bele az emberek által megszokott góstílusba. Az ilyen típusú lépések mutatják, hogy a DeepMind nem egyszerűen az emberektől tanul, hanem saját tapasztalataiból is. Úgy tűnik, hogy a tanulásra képes mesterséges intellignecia túllépett az emberiségen, és olyan elveket fedezett fel, amelyek mi kétlábúak képtelenek voltunk felismerni. Ez a mondat persze csak akkor lesz teljesen igaz, ha a DeepMind a következő összecsapásban legyőzi a legjobb emberi játékost Ke Jie-t is – amire valljuk be, minden esélye megvan.

A témához hozzátartozik, hogy a jelenlegi legjobb sakkprogramok algoritmusait használó góprogramok nem tudtak az emberek szintjének a közelébe kerülni. Később a kifejezetten a gó taktikai számítására alkalmazott montecarlo algoritmus sokat lendített a játékerejükön, de a legjobb játékosoktól továbbra is fényévekre voltak. Ennek oka, hogy a sakkal szemben a gó sokkal inkább stratégiai gondondolkozásmódot igényel. Így amikor a programok a sakkban másodpercenként megvizsgálnak több millió variációt, akkor túl tudják kombinálni az embereket. De a góban ez kevés. Még a legjobb szuperszámítógépek használatával is az ember stratégiai képességei ellen nagyon kevés. A stratégiai gondolkozásmód az emberi elme vízjele volt. Addig kellett tehát várni, amíg meg nem jelentek az olyan tanulni képes programok, amelyek felismerik a mintázatokon keresztül a stratégiákat és így kihívójává válhatnak a góban is az embernek. Epikus összecsapás várható.

A sakkban Kaszparovot legyőző IBM DeepBlue és a Google Alphago-ja között van egy óriási különbség. Az IBM a DeepBlue-t erődemonstrációból építette, és egyetlen célja az volt, hogy bemutassa, hogy az ő gépe képes a sakk világbajnoka fölé kerekedni. Majd azon nyomban szét is szerelték. Ezzel szemben a Google a mesterséges intelligencia fejlesztésének egy teszt területének tartja a gót. Az AlphaGo-ban alkalmazott algoritmus ezzel szemben elképesztően sok területen kerül felhasználásra a beszédfelismeréstől az emberi protézisek vezérléséig. Konkrétan már ma is ez az algoritmus vezérli a Google Photos and Google Translate alkalmazásokat.

A tervezett Ke Jie - AlpghaGo összecsapás Kínában lesz. Érdekes fűszerezése az eseménynek, hogy az USA és Kína kapcsolata olyan mélyponton van, ami miatt a Google összes szolgáltatása blokkolva van az országban. Talán a miatt is, hogy az USA akkora hadiflottát indított el Észak-Korea felé, amivel ott kedve szerint rendet tehet, amire válaszul viszont Kína nem kevesebb mint 150 000 modern fegyverzettel ellátott katonát sorakoztatott fel az Észak-Koreai határon. Talán jobb lenne a fegyverdörgés helyett a gó összecsapás.

Annál is inkább, mert az esemény fűszerezéseként egy másik érdekes kísérlet is zajlani fog. Két kínai gó mester fog úgy összecsapni, hogy mindketten használják majd az AlphaGo-t a játszma közben. Az "együtt tanulás" jegyében az ember és a tanulni képes gép így közös csapatot fog alkotni.